Freitag, 19. September 2014

Darwin, Kreanistler yeni ve gelişim üzerine

Darwin evrim konusuna tarihsel bakıyor, yani gelişim sürecinde herhangi büyük bir sıçramanın olmadığı konusunda ısrarlı. Bu nedenle de türlerin ortak bir köke sahip olduğunu ve gelişimin sürekli bir biçimde gerçekleştiğini varsayıyor. Türler arası "kaybolan baglantinin" aranması da bu sebepten dolayıdır.

Kreanistler ise yaratılışın yoktan var olduğunu, yani birdenbire ortaya çıktığını savunuyorlar. Onlara göre insanın tarihte yer alması "anlik" bir meseledir. Tanrı onu yaratmıştır ve bu nedenle insanın kendinden başka akrabası yoktur, çünkü o mükemmel yaratılmıştır. Kreanistler sıçramanın var olduğunu tanrının insanı yaratması ile kanıtlanmış  olduğunu söylüyorlar ve bir daha da gelişmenin olmadığı kanısındalar.

Şimdi bunlardan hangi görüş dogru, hangisi yanlıştır? Bu soruya yanıt bulabilmek için olaya başka bir açıdan bakmak gerekiyor. "Olurdu-olmazdi" tartışması yerine neyin izah edilmek istendiği kavrandığı zaman bu sorunun çözüleceği kanısındayım. Asli irtibatı ile söz konusu olan konu "yeninin" ve "gelisimin" ortaya çıkış sebebidir. Yeninin ve gelişimin  ortaya çıkmasında hangi etkenler vardir?

Yeninin doğmasını kreanislerin öne sürdüğü, tanrı insani yaratırken o güne kadar hiç var olmayan donanımlı bir nesne üretip onu bütün çıplaklığı ile doğaya bırakmıştır, savı ile betimlemek mümkün müdür? Yoksa yeni, Darwin'in de söylediği gibi doğanın tutucu olduğu ve dolayısı ile sıçramanın olmadığı, küçük küçük mutasyonların olduğu bir evrende mümkün olabileceği gibi mi gerçekleşiyor? Mükemmel yaratılmış bir varlıkta gelişmenin ne kadar mümkün olamayacağı aşikardır.

Yeninin oluşumu konusunda Ilja Prigogine bifurkasyonun önemli rol oynadığına işaret etmiştir. Bifurgasyonlar süreklilik gösteren bir evrende ani bir sıçramanın sonunda ortaya çıkan yeni bir düzendir. Sıçrama öncesine kadar süreklilik gösteren bir olgu, sıçramadan sonra yeni özelliklerle hayatını devam ettirir. Sosyal bilimlerde Thomas S. Kuhn ise bu sıçramalı  yeniliğe "paradigma" adını vermiştir.

Yeninin oluşum konusunda Darwin'in ve kreanislerin verdikleri yanıtlar birbirine pek de uzak sayılmaz, biri sıçramalı oluşumun mümkün, diğerinin ise mutasyonun neden olduğunu söylüyor. Arasındaki tek fark, Darwin'e göre gelişimin devam etmesi mümkün gözükürken, kreanistler gelişimin olmadığı görüşünü öne sürüyorlar.

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen