Olaylara sonradan bakildiginda herseyin
anlasilir oldugu zannedilir ve o olayin öyle gerceklesmesi
zorululugu konusunda „masal“ üretilir. Bu konuyu cok iyi
betimleyen almancada „fabulieren“ diye bir terim vardir.
Fabulieren „Fabel“'den gelir, yani masaldan. Fabulieren burada
uydurmak anlaminda kullanilir. Belirsizlikten kurtulmak icin bagli
olmayan olaylar arasinda bag kurmaya calisilir. Bu da esrarengiz
boyutlari alir.
Gecmis olaylara geriye dönük
bakildiginda hersey gerceklestigi gibi zorunlu olmasi gerektigi
kanisi hakimdir. Geriye bakildiginda sanki hersey biliniyormus gibi
bir durum yaratilir. Sonradan olaya uzaktan bakildiginda gercekten de
yol haritasini göstermek mümkün olabilir. Gecmis olaylara göre
teoriyi uyarlamak da mümkündür. Teorinin uymayan yerleri yontulur,
bazi uyusmayan seyler eklenir, sonra da „gercegi“ aciklayici
mükemmel bir teori ortaya cikar. Geriye dönük anlatildiginda
anlatanin kain oldugu zannedilir. Ama hic de öyle degildir. Geriye
dönük bakildiginda herkes kaindir zaten, cünkü yapilan o
uyarlamalarda „uydurma“ yapildigi göz önünden kacar.
Ne kadar gecmise dair iyi teori
üretilse de gelecek daima beklenenden degisiktir. Gelecek sürekli
sürpriz barindirir. Nedeni cok basittir: Baslangic degerlerin ayni
olmamasindan kaynaklanir. Degerlerin en kücük sekilde oynamasi bile
uzun zamanda kaotik durumlara sebep olabilir. Kücük calkantilarin
etkisi gelecekte firtinaya dönüsür hale gelir. Kelebegin bir kanat
cirpmasi tüm olaylari etkilemeye yetebilir. Gelecegi öngörmek bu
nedenle zor olmakla kalmaz, hatta imkansizdir.
Örneklerle konusmak gerekirse borsa
kainlerinden bahsetmek yanlis olmaz. Guru diye de adlandirilan
kainlerin gecmisteki kurlar hakkindaki „bilgisine“ gibta ile
bakilir. Konusmalari dinlendiginde gercekten herseyi bildikleri
zannedilir. Ama gelecek icin öngörüde bulunduklari anda gercek
bilgilerinin ne ise yaradigi anlasilir. Mesela yil sonunda belli bir
endexin nerede olacagini tahmin etmeleri istendiginde gercek mesele
anlasilir. Uzun vaadede kurlarin nereye gidecegini tahmin etmek
kelebek etkisi yüzünden olanaksizdir. Meteroloji de oldugu gibi bir
haftalik tahminlerin tutmasi daha olanikli gözükür.
Diger baska örnek ise dini hikayelerin
anlatiminda karsilasilir. O hikayeyi anlatan, bir tanri edasi ile
gerceklesmis hikayeyi yorumlar. O, hikayenin öyle olmasi gerektigi
konusunda hic süphesi yoktur. Hikayeyi anlatma gayesi o hikayenin
örnek alinmasi gerektigidir. O hikaye gibi gelecekteki olaylarin da
ayni sekilde gerceklesecegi izlenimi verir. Sadece izlenimle kalmaz,
o hikayenin ayni sekilde tekrarlanmasini da isteyecektir. Hikayedeki
bahsi gecen sahislar gibi giyinir, kusanilir. Onlar gibi hareket
etmek istenilir. Hikaye hikaye olmaktan cikmistir artik, o normal
hayatin bir parcasidir. Hikaye hikaye oldugu icin mi gerceklik
kazanir, yoksa betimledigi roller icsellestirildiginden dolayi mi,
belli degildir. Ayni ortamda bulunuldugu müddetce, rollerin
benimsenmesi durumunda hic sorun yasanmaz. Oynanan rollerin rol
oldugu ancak ve ancak oyun bozanlar tarafindan bozuldugu takdirde
veya ortam degisiminde anlasilir. Oyun bozanlar sevilmez. Onlar
dislanmakla kalmaz, firsat ele gectiginde yerin dibine bile sokulur.
Oyunun bozulmasi halinde tüm yasam gayesi anlamsizlasmis olur.
Hiclik ile tehdit edilen kendi dünyasini kurtarmak icin herseyi
deneyecektir. Gerektiginde zorbalik bile yapacaktir.
Gecmisteki gerceklesmis olaylar sadece
baz alinmalidir. Onlar belli sartlarda insanlarin nasil davrandigi
konusunda örnek teskil eder. Coklu örnekler davranis alanini
genisletmek icindir. Onlara sarilip ayni seylerin gerceklesmesini
beklemek sergilenen o davranislarin sabitlenmesini saglar ve davranis
alanini sinirlar. Sinirlayici teoriler degil de, alternatif
davranislarin sayisini arttirici teoriler desteklenmelidir. Geriye
bakildiginda davranis esnekligi kazanilmadigi takdirde kelebek
etkisinin hakki verilemez. Kelebek etkisi her kalibin kirilmasina
neden olur.
Keine Kommentare:
Kommentar veröffentlichen