Politika sosyal
hayatta insanlar arasi davranisi belirleyen ve ortak karar bulma
mekanizmasini düzenleyen iletisim bicimidir. O gelecegi
bicimlendirme amaclidir. Su anki zamani arastirir, analiz eder,
gelecegi sekillendirme istegi ile gercek amacinin gelecege yönelik
oldugunu gösterir. Politika icin gecmis gelecegi nedenselletirmeye
yarar ve nihai bir amaca ulasmak icin vardir o. Felsefe ile
arasindaki fark felsefenin gercegi arama sevdasi oldugu, politikanin
ise gelecegi sekillendirme gayesini tasidigidir. Iyi bir gelecek
ugruna gecmisteki olaylar belli bir amaca göre bükülebilir,
istenilen sekle sokulabilir. Teorik gerekcelendirmeler isini pürüzsüz
sekilde yapmak icindir.
Gelecegi
sekillendirme yöntemi iki sekilde olabilir. Birinci sekil demokratik
sistemi destekleyicidir. Her bireyin hür ve özgür yetistigi bir
ortamda gelecek icin ortaklasa karar almak ancak anlasma ve ikna etme
sayesinde olacaktir. Bu yönteme göre her sahsin ayni derecede görüs
belirtme sansina sahip oldugu kanisi hakimdir. Ortaklasa alinan karar
fikir catismasi sonrasi herkesin o görüste konzensus saglamasindan
sonra uygulamaya hazirdir. Karar almak böyle bir ortamda uzun
sürecegi icin bu yöntem zahmetlidir. Her ne kadar zahmetli olsa da
faydasi bir hayli fazladir. Ortaklasa karar alma mekanizmasi ile
gücün tek kiside toplanmasi önlenmis ve yöneticilerin hesap
vermesi saglanmis olunur. Devletin bireye karsi gücünü sinirlamasi
ve o gücü sinirlayici önlemler alinmasi ancak oradaki calisan
görevlilerin hesap verme zorunlulugunu yasama gecirmeleri ile
olusur. Kendi vicdanini gerektiren kararlarin desteklenmesi ile
disardan ona gelebilecek baskilara daha kolay direnebilecektir.
Karar alma
mekanizmalari arasinda aile havasi yaratip karar almayi bir hayli
hizlandirmak da mümkündür. Böyle bir sistemde bireylerden söz
etmek mümkün degildir. Birey kendini „aile“ icerisinde
eritecektir. O kendi görüsünü grup görüsüne feda edecektir.
Amirlerine karsi gelmeyecek, ondan bekleneni en hizli sekilde yerine
getirecektir. Onun görevi ona verilen görevi en hizli sekilde
yerine getirmektir. O yaptigi islerden sorumluluk duymaz. Sorumlu
tutulmasi durumunda sucu amirine atacaktir, amirinin emrini yerine
getirdigi gerekceyi öne sürecektir. Vicdani konusmayacak sekilde
susturulmus biri asla özgür degildir, zaten aile icinde özgürlük
de aranmaz. Aile kurallari baglayicidir. Aile icindekiler distakilere
karsi tutumlu bir hayat sürdürürler, gücü birliktelikten
alirlar. Aile büyügü onlari korur ama ayni zamanda onlardan
özgürlügünü feda etmelerini bekler.
Aile sistemi
yönetim hatir üzerine kuruludur. Birsey gerektigi icin degil, dogru
oldugu icin hic de degil, o sadece aile ferdi istedigi icin yapilir.
Aile yönetim sekli aile cikarini göz önünde bulundurdugu icin
hatir üzerine kuruludur. Hatirin özgürlükcü sistemdeki ismi
rüsvettir. Hatir ile yapilan bir is gerektigi icin yapilmaz, vicdan
ile onaylandigi icin hic yapilmaz, o simdiki hamleyi gelecekte
kendine getirecegi cikari hesapladigi icin yapar. Aile sistemi ile
dogrunun yerini cikarci, bastan asagi rüsvete bagli bir sistem alir.
Keine Kommentare:
Kommentar veröffentlichen